Skocz do zawartości
piotr chorzów

Serwis Kołowrotka

42 postów w tym temacie

Witajcie

Temat raczej dla zapaleńców , osobiście serwisuje swoje kołowrotki od kilku lat o kołowrotki dbam i służą długie lata bezawaryjnie , najstarszy młynek w czynnej służbie  ma 10 lat z czego około 25 dni w roku kręci w słonej wodzie Bałtyku a kolejne 50-60 dni w wodach słodkich naszych Śląskich jezior .

Jest jeszcze kilka szt w tzw zapasie w dobrym stanie .

W tym miejscu chciałbym się podzielić kilkoma uwagami , spostrzeżeniami i ostrzeżeniami na temat naprawy i rozbierania naszych maszynek .

Postaram się w miarę możliwości wstawiać fotki i opisy z przeprowadzanych operacji .

Może na początek nie najświeższy kotlet , jednak chyba wypada go pokazać , kolega z Anglii przywiózł ze sobą sprzęt z prośbą o przegląd ,bo Angielski serwis nie potrafi usunąć wibracji i ciężkiej pracy kołowrotka.

Po odkręceniu szpuli pierwszy szok 1 - Kopia.JPG

 

dalej było już tylko lepiej  2 - Kopia.JPG

 

W środku szok na stary smar i rdzę serwis dowalił nowego smaru wszystko pozamykał i gotowe .

4 - Kopia.JPG

 

Pozdrawiam

Piotr

  • Super 5

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
zestaw na suma   Dragpm

Pogoda za oknem a raczej nad wodą uniemożliwia łowienie ,na stawach 2-3 cm lodu czymś trzeba zabić czas to zabrałem się za serwis multiplikatora kolegi .

DAIWA 7HT - legendarna maszyna do ciężkiej pracy .

 

  • 1.jpg

 

Główny mechanizm 

2.jpg

Rozmontowany pinion z hamulcem

3.jpg

Mechanizm wolnego biegu

4.jpg

Wymyty gotowy do składania i smarowania .

5.jpg

 

  • Super 5

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ważna informacja dla użytkowników PENN Affinity , kilka spostrzeżeń po naprawie 3 szt.

Gdyby ktoś chciał otwierać kołowrotek na zasadzie wyłącznie zaglądania KONIECZNIE trzeba DOKŁADNIE wyczyścić szczelinę pomiędzy korpusem a nakładką w miejscu umieszczenia uszczelki

uszczelka.jpg

Generalnie jeśli nie mamy zamiaru czyścić całego kołowrotka odradzam otwieranie .

Kolejna sprawa dotyczy osi , wszystkie 3 szt miały poluzowane mocowanie .

oś.jpg

Mycie kołowrotka należy przeprowadzać po wymontowaniu WSZYSTKICH łożysk , benzyna wymyje fabryczny smar z krytego łożyska i kolejne kłopoty gotowe .
Zaznaczyłem tylko takie mniej widoczne

lozyska.jpg

walek.jpg

Zielona strzałka wskazuje wałek pośredni, do wyjęcia wałka wraz z łożyskiem potrzebny jest gwintowany klucz .

rolka.jpg

I na koniec jeszcze jeden delikatny detal ROLKA Prowadząca żyłkę , jeśli łożysko jest dobre wystarczy naoliwić samo wyciąganie łożyska z rolki i wymiana jest dosyć uciążliwa.

Pozdrawiam

I miłej pracy.

  • Super 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Witam

Chyba nie odważyłbym się na samodzielną konserwacje moich kołowrotków zatrważa mnie ta ilość sprężynek i  innych duperelków  wole oddać to w inne bardziej fachowe ręce ale tak naprawdę to serwis serwisowi nierówny czym się kierować w jego wyborze ? Zadzwoniłem do serwisu  serwisant podał mi cenę konserwacji ( 12 zeta od łożyska)  i na koniec  powiedział że moje kołowrotki  przejdą test wytrzymałościowy na czym on polega ? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

To kolejna dawka wiedzy dla zuchwałych :)

W połowie listopada trafił do mnie Mikado Sensei , kołowrotek używany jako Surfcasting-owy

Z zewnątrz łożysko OWC wygląda znośnie

1.jpg

Po wymontowaniu

2.jpg

Pinion z wewnętrzną bieżnią łożyska OWC oraz łożyskiem stabilizującym .

3.jpg

 

Pacjent otrzymał nowe łożyska oraz łożysko oporowe z innego kołowrotka , czuje się nieźle i łowi dalej .

CDN....

Pozdrawiam

Piotr

  • Super 4

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

2 tygodnie temu trafiły do mnie " bliźniaki" czyli 2 kołowrotki Mikado Surf Max 6007

Kołowrotki miały 16 miesięcy pracy na plażach Bałtyku .

W pierwszym łożysko OWC nadszarpnięte korozją

5 - Kopia.jpg

6 - Kopia.jpg

W drugim było gorzej

5 - Kopia.jpg6 - Kopia.jpg

Dodatkowo do wymiany poszły łożyska pod pinionem i przekładnią , łożyska oporowe są niedostępne trzeba się posiłkować używanymi - na szczęście miałem na stanie pasujący egzemplarz .

Aktualnie skończyłem 2 szt Jaxona Hegemon .

Na stole czekają 3 szt RARYTASY na skalę ŚWIATOWĄ , o ile właściciel się zgodzi to nie omieszkam wstawić fotek z naprawy - już nie mogę się doczekać rozbierania .

Pozdrawiam .

 

 

  • Super 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Obiecane NIEZNISZCZALNE MASZYNY mają po 30 kilka lat !!!!

Konstrukcja PROSTA a zarazem wytrzymała , kołowrotki BEZ ŁOŻYSK wszystko na panewkach .
Dodatkowo WSZYSTKIE newralgiczne miejsca zaopatrzone w kalamitki do smarowania i oliwienia .
Bez rozbierania można spokojnie przesmarować kołowrotek !!!!!

Tak to wygląda w środku

20161221_225457 - Kopia.jpg

20161221_225511 - Kopia.jpg

A tu cała rodzinka pozuje do zdjęcia gotowa to pakowania i wysyłki

ZESTAW 2 - Kopia.jpg

  • Super 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Tym razem na stole wylądował młynek Shimano ULTEGRA - jedna z legend niezawodności .
Czas pracy na plaży 5 lat BEZ SERWISU

Łożysko oporowe miało tylko odrobinę zmielonego piasku i brudu stan prawie nowy :woohoo:
Nie lubię składać tego modelu łożyska jest tyle sprężynek zapadek , przekładek że szok .

8 - Kopia.jpg

Rolka prowadząca niestety trafiła zbyt późno i łożysko razem z podkładkami były już zniszczone

17 - Kopia.jpg

Trzeba było coś dobrać , odkamienić i wyczyścić rolkę

19 - Kopia.jpg

Całość do smarowania i składania /widać jak zardzewiało łożysko/

18 - Kopia.jpg

Pacjent ma się nieźle , jak będzie serwisowany to powinien spokojnie kolejne 5 lat obskoczyć .

Większość podzespołów wykazywała już delikatne zużycie jednak jakość materiałów pozwoli na dalszą pracę .

  • Super 6

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
O 9.01.2017 o 10:40, piotr chorzów napisał:

A tu cała rodzinka pozuje do zdjęcia gotowa to pakowania i wysyłki

 

Wygląda na to że profesjonalny serwis dla wszystkich. Może jakiś cennik podasz Piotrze z Chorzowa.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Padło pytanie odnośnie ceny serwisu , sprawa jest prosta cena uzależniona jest od ilości łożysk w kołowrotku wliczając łożysko oporowe OWC

Ilość łożysk * 12,-  w przedziale minimum 60,- maksimum 90,- + koszty przesyłek .

PRZYKŁADOWO

Kołowrotek z 4 łożyskami 4*12= 48,-  cena SERWISU 60,-

Kołowrotek z 6 łożyskami 6*12= 72,-  cena SERWISU 72,-

Kołowrotek z 10 łożyskami 10*12=120  cena SERWISU 90,-

Wszelkie naprawy wymiany części ustalam z właścicielem czy wstawiamy oryginały , zmienniki wysokiej jakości czy coś innego , dodatkowo wysyłam dokumentację foto wraz z opisem .

Kołowrotek można wysyłać pocztą , kurierem , przez paczkomat lub dostarczyć osobiście .

A teraz taki pomysł .

Jeżeli właściciel kołowrotka wyrazi zgodę na opublikowanie zdjęć z serwisu oraz w paczce umieści schemat kołowrotka wraz z dopiskiem HACZYK.PL otrzyma 10% upustu od ceny robocizny .

Oferta dotyczy pierwszych 5 kołowrotków nadesłanych do 28 lutego 2017 .

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Witaj! to miłe i atrakcyjne cenowo z Twojej strony, ale... No właśnie jest zawsze jakieś ale. Kołowrotki w miarę nowe nie często się psują natomiast kołowrotki, które lubimy to z reguły starocie i przysłanie schematu do nich to problem nie do przeskoczenia. Mam co najmniej pięć kołowrotków ABU (o jeden z nich pytałem na prywatnego e-maila) ale średnia ich wieku to min 30 lat. Schematy do nich to historia nie do odtworzenia dla mnie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Kilka dni temu dotarły kolejne kołowrotki

 

20170118_194644.jpg

Niestety 2 nie uda się uratować - na dzień dzisiejszy brak części zamiennych :-(

2 szt. zrobione na gotowo , 2 kolejne czekają na części z USA i łożyska , jen nadaje się do użytku z naciskiem na nadaje się .

 

  • Super 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Godzinę temu, piotr chorzów napisał:

Niestety 2 nie uda się uratować - na dzień dzisiejszy brak części zamiennych :-(

2 szt. zrobione na gotowo , 2 kolejne czekają na części z USA i łożyska , jen nadaje się do użytku z naciskiem na nadaje się .

 

To i tak nieźle, bo sprzęt wiekowy. Teść miał takie Abu- w tamtych czasach musiały robić wrażenie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

To była " wysoka półka " o ile nie I Liga  !!!

Niestety ABU się sprzedało i teraz to jest konsorcjum Amerykańsko Kanadyjskie .

 

Z Ciekawostek :

Na dzień dzisiejszy czytaj od 2013 jest również problem z częściami do Shimano , polityka firmy jest taka że części są od 4 lat dostępne wyłączne w Japoni , jednak jest światełko w tunelu , w Polsce ma powstać centrum serwisowe i to w tym roku !!

Może będzie dostęp do nowych części .

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

To zależy o którym miejscu w kołowrotku mówimy !

No i oczywiście w jakim jest stanie ?

Część rzeczy których używam

SMARY.jpg

PS.

Większość modeli Spro ma newralgiczne miejsce - rolka prowadząca żyłkę , jeśli w tym miejscu masz panewki trzeba zerknąć czy się nie wytarły !! następstwem wytarcia jest luz i wycieranie kołnierza na kabłąku .

Zresztą powyższe dotyczy większości kołowrotków .

 

  • Super 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ogólnie kołowrotek przejrzałem i wydaje mi sie ze wszystko jest ok . Tylko śladowe ilości smaru są na zębatkach tam i chciałem jakiś specyfik dorzucić :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Na samych zębach zawsze jest mało smaru , nieważne ile go nałożysz i tak ślimak wypchnie nadmiar .

Najważniejsze jest czy smar jest czysty !! i bez wody !!

Na koło zębate i ślimaka polecam PENN-a ma bardzo dobrą przyczepność i wysoką temperaturę kroplenia , na oś oraz wormshaft polecam smar jak najbardziej rzadki prawie płynny .

Do łożysk możesz spokojnie użyć PENN-a lub Jaxona 

Tylko dobrze poskładaj wszystko ze sobą !! no i przy myci uważaj na podkładki i sprężynki , w SPRO bywają przezroczyste na mokro prawie niewidoczne !!

  • Super 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ostatnio jakoś mało czasu , to praca , ryby , narty i kołowrotki .

Tym razem kilka spostrzeżeń i uwag .

Do serwisowania trafiły młynki Shimano 5500XSC 2 szt i Daiwa WNDCAST - Z

O ile Shimano w tej wersji na kolana nie powala jakością to Daiwa mnie zaskoczyła rozwiązaniami technicznymi i jakością wykonania .

Shimano

4.jpg

Mechanizm wormshaft rozwiązanie na 3 kołach zębatych 

Pomysł rewelacyjny jednak materiały kiepskie - sporo czasu na ustawienie podkładek , kołowrotki źle nawijały żyłkę na szpule .5.jpg

Rolka prowadząca i łożysko niestety całość dosyć podatna na zabrudzenia mało precyzyjne pasowanie części i jakość materiałów .

DAIWA

3.jpg

Mechanizm wormshaft w wersji tradycyjnej , aż prosi się o łożyska zamiast panewek jednak niemożna zamontować 2 łożysk tylko jedno , konstrukcja ogranicza możliwości .

10.jpg

Tutaj jestem zachwycony pomysłem rolki .

Dwa gumowe uszczelniacze , dwa wkłady teflonowe , dwa łożyska .

Wszystko spasowane i szczelne ,

BRAK CZĘŚCI ZAMIENNYCH to jedyna wada .

 

PS

Zostało już tylko jedno miejsce na kołowrotek w ramach PROMOCJI HACZYK.PL

Pozdrawiam

Piotr

  • Super 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nadrabiamy zaległości

Shimano AERLEX do mycia i drobnego tuningu .

Nisko budżetowy kołowrotek jedno łożysko + OWC

Dołożone 3 łożyska nierdzewne firmy EZO .

20170209_203813.jpg

8.jpg

Ciekawe rozwiązanie hamulca , bardzo precyzyjna regulacja .

14.jpg

  • Super 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dzisiaj dotarła kolejna dostawa złomu kołowrotków do rozebrania na części :evil:

Tylko tyle zostało po rozłożeniu 20 kołowrotków na części i wstępnej weryfikacji .

Kolejna selekcja po myciu - odpadnie jeszcze ok 20-30% części i 90% łożysk .

zlom1.jpg

zlom2.jpg

zlom3.jpg

  • Super 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz