Skocz do zawartości
tokarex pontony

Serwis Kołowrotka


piotr chorzów

Rekomendowane odpowiedzi

przynęty na klenia   Dragon
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

 

Ostatnio mało czasu , dużo obowiązków i kilka przyjemności Największe Targi Wędkarskie w EUROPIE - Kolorowy zawrót głowy .

http://www.fishfacepromotions.co.uk/index.php

Oczywiście kilka kołowrotków również udało się przesmarować i naprawić .

TRABUCCO HYRON CAST SW 8000

Niestety łożyska niewytrzymały próby czasu - poza tym kołowrotek w bardzo dobrym stanie .

6.thumb.jpg.f6238ddf3a1bf80094bbefe67833669e.jpg

Kolejna ciekawostka , tym razem wyższa pólka SHIMANO STELLA

Anodowane koło zębate - chodziło prawie bez smarowania !!

1.thumb.jpg.11c4daf44bb9c90249067486f4ca3463.jpg

Problemem były zapieczone łożyska w rolce

16.thumb.jpg.5975b7f851a19709230cb76f594d61e8.jpg

18.thumb.jpg.aff2ebd358853b80452f9d47dd456285.jpg

Kolejne 2 młynki to również wysoka półka

SHIMANO ULTEGRA CI4 nie mylić z tańszymi ULTEGRAMI

15.thumb.jpg.55bf57e0f31728296ae0f3ee3e48b199.jpg

Sławne CZARNE koło przekładni

7.thumb.jpg.ddc32b81359dd5b3893fb6f8429f1331.jpg

 

  • Super 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Uporałem się z kolejnymi zamówieniami i tym razem kilka ciekawostek konstrukcyjnych oraz innych .

Tak "nabitego" smarem kołowrotka jeszcze nie widziałem

1.thumb.jpg.a30259e65c03c2da73c983dd3f4450eb.jpg

Po myciu wszystko zaczyna wyglądać tak jak powinno , łożysko oporowe model stosowany w markowych SPRO

2.thumb.jpg.fbcee38d004cde5c7cbdb724b9ef1abc.jpg

A to nasz Jaxon MARLON - bardzo podobne rozwiązania do SPRO LONG Cast

3.thumb.jpg.806d27db19bb0d7c04d5ec4ffe33c199.jpg

Kolejny rodzynek to RYOBI ZAUBER - 2 generacji

Bardzo skomplikowany system posuwu szpuli oparty na 3 zębatkach 

4.thumb.jpg.f4c3d16e695878357549772f4323ffb8.jpg

Model Pierwszej generacji miał składaną korbkę - moim zdaniem to było lepsze rozwiązanie .

5.thumb.jpg.d33cbae556afe299e4d0966037f833bd.jpg

W całej krasie .

6.thumb.jpg.02a414d68fe371c57c447697282e9dc3.jpg

  • Super 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak byś ocenił konstrukcję starego Zaubera w porównaniu do nowego? Dużo takich pytań trafiałem na forach a mało odpowiedzi. Dlatego zdecydowałem się kupić w tym roku stary model, bo jego już miałem i mam go sprawdzonego. A o nowym opinie są mocno podzielone. W starym piętą achillesową była rolka (jak w większości Ryobi), ale przy jej częstej konserwacji oliwką kołowrotek dawał radę przez kilka sezonów ciężkiej orki.

Widzę że jesteś specjalistą i znasz konstrukcję wielu kręciołów, chciałbym poznać twoją opinię na powyższy temat, pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie "stary i nowy" od środka praktycznie są identyczne - jakość materiałów itd . Różnią się jedynie szatą graficzną i korbką - obydwa modele są równolegle w dystrybucji .

Moim zdaniem jest to bardzo poprawna konstrukcja z drobnymi mankamentami - łożysko pod rolką prowadzącą pada tak samo w obu modelach jest to spowodowane dużym luzem rolki na kabłąku woda ma tam bardzo dobry dostęp .

Pomaga jedynie cykliczne zakraplanie olejem , chyba że ktoś się decyduje na szlifowanie kabłąka o ok 0,3 - 0,4,mm operacja jest dosyć ryzykowna można zmienić geometrie rolki i będzie ocierać o kabłąk .

Kołowrotek przy dobrym utrzymaniu powinien spokojnie działać bez serwisu 4-5 lat po serwisie drugie tyle - oczywiście nie jest to maszyna dla zawodowych spiningistów w ich ręka wytrzyma może 2-3 sezony .

Co do samej korbki :

- składana - ma więcej miejsc łączenia czyli automatycznie większe luzy ale jest dobra do transportu

- stała - większość luzów wynika z pasowania do koła jest bardziej precyzyjna jednak transport z korbka jest ryzykowny , można ją oczywiście demontować na czas transportu jednak wtedy otwieramy drogę dla piasku i kurzu z 2 stron obudowy i kłopoty gotowe.

 

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wypowiedź. Czyli przemalowali Zauberka i dorzucili 100 PLN do ceny. Cieszy mnie to co czytam, bo się wahałem którego wybrać, teraz już wiem że 100 zostało w kieszeni :)

Zaubery stare w dystrybucji Dragona mają też stałą korbkę. I ja szczerze taką wolę. I tak zawsze odkręcam kołowrotek od kija po łowieniu i chowam do pokrowca. A na stałej są mniejsze luzy, szczególnie po kilku sezonach. Ja zakrapiam oliwką rolkę 2-3 razy w sezonie. I to wystarcza, ale w moim 1 Zauberze musiałem wymienić łożysko rolki po 2 sezonach. Potem już oliwiłem :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
Wracam do życia po bardzo intensywnej wiośnie .

Postanowiłem wstawić kilka ciekawych fotek z serwisu - wszystkie uszkodzenia są czasami spotykane w kołowrotkach - część uszkodzeń jest eksploatacyjna jednak kilka spowodowali sami użytkownicy !!
Pomimo tego że sprzęt bywa masywny ma aluminiowe obudowy nie znaczy że jest niezniszczalny .

ZERWANE ZĘBY
1.thumb.jpg.f201aecb5f663b7d26da6f16e0691a1d.jpg2.thumb.jpg.525ababfb63773845c283b18e6e65305.jpg3.thumb.jpg.be5061271dda3c68ddd0b73611e67fa5.jpg

Uszkodzony korpus

4.thumb.jpg.9ffb081962f1bab2ff40e9ca526734a3.jpg

Zerwany gwint pod rolką w kabłąku

5.thumb.jpg.8db7bbf06fa11ea132f29aece011eacf.jpg

Uszkodzony wałek wormschaft

6.thumb.jpg.2423cc8af6a184d82bfe87888b1cc7a3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Tak w formie OSTRZEŻENIA , stosujcie kołowrotki zgodnie z ich przeznaczeniem !!!!

Producenci nie pozostawiają " zapasu mocy "

Skutki stosowania zbyt delikatnego sprzętu do "ciężkiego łowienia"

5.thumb.jpg.b80becb97cdca284f77287208d78f01d.jpg

 

Widać skrzywione zęby na głównym kole przekładni , dodam że kołowrotek był prawie nowy .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...
W dniu 6.12.2016 o 15:24, piotr chorzów napisał:

Witajcie

Temat raczej dla zapaleńców , osobiście serwisuje swoje kołowrotki od kilku lat o kołowrotki dbam i służą długie lata bezawaryjnie , najstarszy młynek w czynnej służbie  ma 10 lat z czego około 25 dni w roku kręci w słonej wodzie Bałtyku a kolejne 50-60 dni w wodach słodkich naszych Śląskich jezior .

Jest jeszcze kilka szt w tzw zapasie w dobrym stanie .

W tym miejscu chciałbym się podzielić kilkoma uwagami , spostrzeżeniami i ostrzeżeniami na temat naprawy i rozbierania naszych maszynek .

Postaram się w miarę możliwości wstawiać fotki i opisy z przeprowadzanych operacji .

Może na początek nie najświeższy kotlet , jednak chyba wypada go pokazać , kolega z Anglii przywiózł ze sobą sprzęt z prośbą o przegląd ,bo Angielski serwis nie potrafi usunąć wibracji i ciężkiej pracy kołowrotka.

Po odkręceniu szpuli pierwszy szok 1 - Kopia.JPG

 

dalej było już tylko lepiej  2 - Kopia.JPG

 

W środku szok na stary smar i rdzę serwis dowalił nowego smaru wszystko pozamykał i gotowe .

4 - Kopia.JPG

 

Pozdrawiam

Piotr

Witam serdecznie , posiadam wszelkie rozmiary i typy łóżysk  miniaturowych ,najlepszych producenów , Japońskie EZO , Niemieckie  GRW w wersji stalowej i nierdzewnej . Posiadam również podkładki dystansowe do serwisu kołowrotków w rozmiarze 7 x 9 x 0,1 mm i 8 x 10 x 0,1 mm 
Pozdrawiam Krzysiek ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Koleżanki i koledzy

 

Tak mnie naszło jakoś , wymieniacie olej silnikowy w Swoich autach ???? , jakieś płyny itp ??

Z kołowrotkami trzeba postępować IDENTYCZNIE , jak coś zaczyna szmerać lub inaczej działać to należy się temu przyjrzeć i naprawić a dodatkowo wypada pomyśleć o okresowym przeglądzie .

Brak serwisu kończy się raczej kiepsko dla kołowrotka i kieszeni

20171126_115855.thumb.jpg.64a1888459385fca75c61f958b70b49d.jpg

 

20171126_115942.thumb.jpg.da856b57340721e9c769d1152cbc48c3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months later...
  • 7 months later...

Sezon zimowy to dużo pracy z kołowrotkami i mało czasu na pisanie , jako że mocnego lodu jeszcze niema mogę coś napisać .

Częsta przypadłość naszych kołowrotków czyli stożkowe nawijanie żyłki/plecionki - powody bywają różne najczęściej można usunąć usterkę poprzez podkładki regulacyjne pod szpulą jednak nie zawsze jest to skuteczne . Zdarzają się kołowrotki w których problem jest ukryty w środku czyli w mechanizmie  posuwu szpuli - wormschaft

Przed naprawą

 

333116671_10-Kopia.thumb.jpg.c565477592cf70408387c028d36fbf5c.jpg

Po naprawie ,  trzeba jeszcze w terenie sprawdzić i ewentualnie doregulować podkładkami .

1724223293_11-Kopia.thumb.jpg.1fd7af66150bbe78669ac799d13188ec.jpg

A to zestaw elementów posuwu szpuli który powodował powyższe problemy .

1538528753_4-Kopia.thumb.jpg.41c0eec7ae0a35a443b8c55e6ddb9bed.jpg

Kołowrotek z dużym przebiegiem i po przejściach , jednak po serwisie polata kilka sezonów  .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@piotr chorzów Podziwiam Twoją pracę! Gratuluję pasji (bo chyba tak to trzeba nazwać), cierpliwości i skrupulatnego podejścia do tematu- tego akurat zawsze mi brakowało. Fajnie, że wrzucisz jakąś relację czasem. Jeśli znajdziesz chwilę czasu to napisz proszę, które konstrukcje i modele kołowrotków w jakim przedziale cenowym polecasz ( z serwisowego punktu widzenia). Np przedział 100-200, 200-500 PLN.

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym poleceniem jakiegoś kołowrotka jest kłopot - do serwisu trafiają kołowrotki dopiero po kilku latach jak zaczynają się psuć i niedomagać - i najczęściej wtedy już są niedostępne w handlu lub dostępne są "poprawione" wersje .

Niestety niewielu ludzi dba o kołowrotki na zasadzie przeglądów i smarowania a szkoda bo można wydłużyć ich życie przynajmniej 2-3 krotnie i uniknąć kosztownych a czasem nieopłacalnych napraw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Wszystkie zaległości w serwisie wyrobione - ufff

Teraz kilka ostatnich perełek jakie miałem w marcu .

D2.thumb.jpg.45c6a472328eaa7c5b62c71b571e2a7b.jpgD1.thumb.jpg.4aa5fc16dcd7c9157451f9bd71933f9d.jpg

Zerwana blokada wolnego biegu w Markowym kołowrotku Daiwa - zaznaczyłem pierwotny kształt otworu na oś kołowrotka - metal został wyrwany .

Mihell.thumb.jpg.94cd8dfbf4a0821cd42093c24b0a42b2.jpg

Złamana korbka w Mitchellu - kawałek gwintu z korbki został w głównym kole przekładni - udało się usunąć .

ABU.thumb.jpg.6a12233c73fe33dd1a91c7a0a458d77b.jpg

Tym razem ABU z zerwanym i rozkalibrowanym gniazdem łożyska - w tym przypadku tylko wymiana korpusu .

Tak patrzę i dochodzę do wniosku że nasze kołowrotki mają ciężki żywot .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months later...

Tym razem kilka ciekawostek z Chin - trafiły do mnie kołowrotki na przegląd , opiszę 3 szt  ponoć najczęściej kupowane i kręcone przez wędkarzy w Polsce

KASTKING SHARK III GOLD 5000 .

Ocenie będzie podlegał tyko ten konkretny model , nie będę się odwoływał czy porównywał go do innych maszynek .

 

Pierwsze 3 fotki pokazują kołowrotek i w jaki sposób nawija plecionkę moim zdaniem jak na ten rodzaj mechanizmu wszystko jest OK.

1.thumb.jpg.8c6c7cb268b7e2bbd5075afa6a2f4ab2.jpg

2.thumb.jpg.39231932b74c179c4d1940a578f210ba.jpg3.thumb.jpg.305ea33d3695a2e51d77d6261a585665.jpg

- Cały korpus jest metalowy i dosyć precyzyjnie wykonany FOTO 4.

4.thumb.jpg.ddb968f5bb0bde6afa8be1ae5fd06fe7.jpg

- Fotografie 5 i 6 pokazują główną przekładnie i jej łożyskowanie . Przekładnia jest podparta na 4 łożyskach i dodatkowej panewce - co na pewno wydłuży jej  żywotność  .

5.thumb.jpg.f9c973f67099f8f5b569842b7bc96664.jpg

Łożysko oporowe OWC jest dosyć dobrej jakości .

6.thumb.jpg.d132dd042a90a0c9ef6057eee7606e5a.jpg

- Fotografia 7 - Mechanizm posuwu szpuli /osi / jest rozwiązany tradycyjnie czyli na zębatce , dodatkowo mechanizm posiada dodatkowy wspornik wzmacniający kołowrotek na siły skręcające , koło trzeba dodatkowo wyregulować aby nie ocierało o obudowę .

7.thumb.jpg.ded816558e15c7df43c6e85389a4b993.jpg

 - Fotografia 8 – kabłąk i rolka prowadząca – ten model wyposażony jest w panewkę pod rolką zamiast łożyska – może w obawie przed słoną wodą . Można wymienić panewkę na łożysko nierdzewne polecam montować kryte łożyska EZO .

8.thumb.jpg.f08e14d103a36663f94bc3eb131f8fc9.jpg

- Fotografia 9 – podstawa hamulca pod szpulą jest bardzo dokładnie spasowana do osi i szpuli

9.thumb.jpg.c6b270510764d86c59094ed09ad29878.jpg

- Foto 10 ja widać hamulec jest wykonany z Karbonu dobrej jakości dodatkowo szpula jest osadzona na 2 łożyskach wszystko działa płynnie i precyzyjnie ,

10.thumb.jpg.509bee86591df9109744e35dc22f4034.jpg

- Foto 11 – korbka jest z jednego elementu , knob osadzony jest na 2 łożyskach wszystko działa jak należy .

11.thumb.jpg.c7a0d690ba95587242c89341f235b58c.jpg

 

Jak już wcześniej wspominałem kołowrotek wykonany i spasowany bardzo poprawnie , zastosowano proste ale skuteczne rozwiązania . Jakość materiałów można ocenić dopiero po dłuższym czasie użytkowania ten konkretny egzemplarz ma nakręcone około 150h

 

Pozdrawiam

Piotr Wieczorek

HANYS

 

  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Opis drugiego kołowrotka z dalekiego wschodu  KINGDOM FL3000

1.thumb.jpg.da93d3d600e232b78732060b6dbd0082.jpg

2.thumb.jpg.49fccdda7a9cd81bee2ea454bcebf049.jpg

Widać że młynek już pracował , po grubości plecionki wnioskuję że z dosyć ciężkimi przynętami .

Z zewnątrz wszystko bez zarzutu nic się nie łuszczy nic nie odpada .

Tak to wygląda po rozebraniu – już składałem kiedy sobie przypomniałem o fotkach .Korpus odlewany dobrze obrobiony i spasowany .

Mechanizm posuwu szpuli/osi rozwiązany w sposób tradycyjny – brak dodatkowego wodzika podtrzymującego oś, jednak zastosowano dodatkowe łożysko i gumowy tłumik drgań – niestety wszystko nitowane na stałe . Rozwiązanie oceniam na 6

3.thumb.jpg.a5f75fdad9531d5152da28051eaa060a.jpg

Przekładnia dobrze spasowana , zastosowano przyzwoity materiał .Główne koło wykonane z połączenia stali nierdzewnej i odlewu – gwint w korbce raczej nie zrobi tutaj krzywdy podczas wkręcania i wykręcania . Łożyska faktycznie nierdzewne Oceniam na 6

4.thumb.jpg.a3d13863bc95c987835715d57a9e131a.jpg

Pinion i łożysko oporowe OWC wszystko jak trzeba dobrze spasowane i wykonane,  jedyny mankament to podparcie konstrukcji na jednym łożysku kulkowym – trwalsze i bardziej precyzyjne jest rozwiązanie z 2 łożyskami .

Jakość 7 za rozwiązanie techniczne tylko 4

5.thumb.jpg.c351cc575a5a23884128702af3f863e4.jpg

Rolka i kabłąk pełny standard – najprostsze rozwiązanie Oceniam na 5

6.thumb.jpg.647e65abed714a75bd6c5739fce3149f.jpg

Podstawa hamulca i szpuli – dobre rozwiązanie wszystko pasuje bez luzów . oceniam na 8-9

7.thumb.jpg.0d3911c6fcbfe6b47d2ce6e371ef66b4.jpg

Szpula z tarczami hamulca – tarcze karbonowe proste i skuteczne rozwiązanie jakość wykonania , materiały 9 , konstrukcja niestety nie jest szczelna dlatego 6

8.thumb.jpg.a16a3f1a6639c84afad377ce316353ea.jpg

Korba na 2 łożyskach wszystko ok. – spokojnie 7-8

9.thumb.jpg.d7589a6223603459e352d3a3652a1d98.jpg

Kołowrotek jest oparty o stare rozwiązania konstrukcyjne , wykonany dosyć dokładnie , praca kołowrotka jest bardzo przyjemna do póki nie dostanie luzów w związku z wycieraniem materiałów , o jakości materiałów i łożysk będzie można coś więcej napisać po 2 – 3 latach .

Pozdrawiam

Piotr Wieczorek

HANYS

  • Super 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Witajcie po przerwie - tęskniliście ?

Tym razem kilka słów o dosyć popularnym multiplikatorze z Chin od firmy PISCIFUN - model jaki do mnie trafił to ALIJOS .

Do wykonania był przegląd zerowy na nowym kołowrotku .

20200426_150825.thumb.jpg.cd39688897ee7a78f055d4e1adf80425.jpg

20200426_150850.thumb.jpg.e1365279958ebbb4f032477522ebf8e2.jpg

Korpus wykonany z lekkiego stopu daje dużą stabilność , panele boczne z tworzywa sztucznego.

System hamulca magnetycznego działa rewelacyjnie

Mechanizm przekładni wykonany dosyć porządnie , główne koło i pinion bez zadziorów itp. nie dociągnięć

20200426_145252.thumb.jpg.9dc6115cb84ba4654e8a074c40b1fbbb.jpg20200426_145302.thumb.jpg.8fcbbc20a5e376e63b3ff4b45124a781.jpg

Dodatkowa blokada obrotów wstecznych również się przyda w tym kołowrotku w końcu ma służyć do dosyć ciężkiego łowienia .

20200426_145354.thumb.jpg.815763b1065711a47c0855df13ee617a.jpg

Hamulec wykonany z tarcz carbonowych powinien wytrzymać dłuższy czas - jednak moc hamulca zapisana na opakowaniu czyli 15kg to raczej wyłącznie życzenie producenta , realna siła hamulca do 8-9kg co moim zadanie jest wystarczające przy tym rozmiarze .

Niestety kołowrotek cierpiał na brak smaru i od nowości kiepską jakość łożysk - po jednym sezonei na pewno do wymiany będzie zestaw łożysk pod szpulą i na pinionie .

Realną moc tej maszyny oceniam na 60-80g - oczywiście uciągnie znacznie więcej jednak może się to odbić czkawką na przekładni .

 

20200426_133534.jpg

  • Super 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Czy kołowrotki nie używane od 5 lat potrzebują jakiegoś serwisu?

Mam 3 kołowrotki m.in Spro Red arc które przez 5 lat grzecznie czekały aż wrócę do łowienia,od nowości były użyte może po 10 razy, były trzymane w mieszkaniu w pokrowcach lub pudełkach i teraz pytanie czy muszę je przygotować do ponownego łowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.