Skocz do zawartości
tokarex pontony

Silniki elektryczne - pobór prądu - maxymizer


Gregorek

Rekomendowane odpowiedzi

Poniewaz nad wieloma ciekawymi akwenami obowiazuje strefa ciszy, zaczalem sie zastanawiac nad kupnem silnia elektrycznego. Ponton mam lekki, daleko plywac nie chce, wiec najslabszy model (30 lbs) wydaje sie byc wystarczajacy. W polaczniu z dobrym aku, mozna miec przyzwoity zasieg.

Zeby wybor byl swiadomy zapoznalem sie z cala gama oferowanych silnikow.

Dowiedzialem sie ze podstawowe modele silnikow, maja bardzo prosta konstrukcje. Sterowanie predkoscia odbywa sie na zasadzie zwyklego potencjometru- cewki oporowej. Co dla uzytkownikow jest bardzo wazne- wystepuje ten sam pobor pradu niezaleznie od tego, czy plywamy na 1. czy na 5. biegu :? Caly czas "ciagniemy" tyle pradu, ile zuzywa silnik na 5. biegu :|

Majac na uwadze ograniczona pojemnosc akumulatora, skonstruowano silnik z tzw. maksymizerem. Czyli ukladem elektrycznym, majacym za zadanie ograniczac zuzycie pradu, a tym samym wydluzyc czas plywania (teoretycznie do pieciu razy dluzej).

Pewna 'hamerykanska' firma, ktora zdaje sie miec dominujaca pozycje na rynku oferuje taki silnik o uciagu 40lbs. Lecz jego cena jest o 50% wyzsza, niz takiego samego, bez maksymizera i ok. 200% wyzsza od modelu podstawowego

Moje pytanie brzmi: czy warto inwestowac w silnim z maxymizerem?

Cenowo wyglada to tak: 650 PLN (30 lbs); 1800 PLN - maxxum 40T

Moze jest wsrod nas ktos, kto plywa takim silnikiem? Moze jest elektronik?

W swoich poszukiwaniach dotarlem do strony polskiego producenta silnikow elektrycznych, ktory przedstawia swoje argumenty tutaj.

Jestem bardzo ciekaw Waszych opinii :P

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przynęty na klenia   Dragon

Z elektroniki nie jestem orłem,ale zaskoczyła mnie sprawa poboru prądu na poszczególnych biegach.Gdy miałem endure 30 to byłem przekonany że czym niższy bieg to dłużej pływam a ewentualne nieprawidłowości tłumaczyłem sobie a to zadużym wiatrem to znowu może sonda za dużo prądu pobrała. Po przeczytaniu tego co nam dałeś zaczynam inaczej na to patrzeć.Tym bardziej że od zeszłego roku posiadam maxxum 40T z płynną regulacją i to jest naprawdę inne pływanie.Inne opinie możeby coś rozjaśniły.POZD JANS

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Mam podobny problem co ty chcę kupić silnik do łodzi i niewiem jaki. co do twojego pytania powiem tak silnik maxxum 40t do pontonu i na niewielkie pływanie to przesada i cenowa i praktyczna endura 30 wystarczy napewno gdyż moi znajomi a mam ich wielu sa posiadaczami endur i sprawują sie nieżle a nawet super pobory prądu to inna sprawa niekiedy pływasz na takim silniczku 6 a czasem 8 godzin aku 100ah a czasem i więcej zależy czy pływasz ciągowo czy robisz przerwy i tak dalej.Jeszcze jedna sprawa te cewki nie jestem specem ale na niższych biegach dłużej się pływa tak mi mówili moi znajomi a więc nie wiem jak to jest ale pływa sie dłużej .Ja chcę kupić endurę 36 mam taki zamiar podobno robiłem wywiad do 10 godzin na 2 lub 3 biegu popływam na 100ah aku pozdrawiam wybór należy do ciebie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten schemat pewnie zainteresuje kilka osob.

Może i zainteresuje , ale czy zwykłym moczykijom da jakiś jasny obraz to nie wiem.

Jeszcze jedno ten artykulik troche przyciemnia sprawe,zapytasz dlaczego ,odpowiem

tak na samym początku autor zadaje przewrotnie pytanie ,że niby Min-koty nie mają

wskażnika rozładowania aku, ja odpowiem że mają bo taki posiadam i działa w reszte

artykułu nie wnikałem , bo się nie znam na elektronice.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wlasnie ...

Autor podchodzi niby fachowo, cos tlumaczy, ale niezbyt zrozumiale (lub wiarygodnie (jak kto woli)).

Motto artykulu: Nasze jest cacy, a ich jest bee.

A prawda pewnie lezy po srodku...

Jakim modelem Maniek plywasz? Jak sie sprawuje? Ile wytrzymuje bakteria?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakim modelem Maniek plywasz? Jak sie sprawuje? Ile wytrzymuje bakteria?

Gregorek być może model niewiele ci powie, bo jest to Minn-Kota 65T rok prod.95r

ale ten model ma własinie elektroniczny wskazinik rozładowania aku. Pracował najdłużej na aku Minn-Kota Ultimate 20/125Ah.Czas pływania wahał się od 6-10godz.

ale nie nonstop tego dokładnie nie sprawdzałem ,jedynym błędem co się niedawno dowiedziałem to używanie zwykłych prostowników do aku samoch. Zawsze miałem problem z naładowaniem na full i szybko ,dlatego sprzedałem go i kupiłem 100Ah ,

jest lepiej a czas pływania jest wystarczający dla spiningisty na sporym jeziorze.

Jak kupowałem Minn-Kote to mieli model z Maximizerem ale ceny nie pamiętam

Wszystko zależy od tego czy potrzebujesz do spinningu czy trolingu ,na troling silnik z maximizerem jest lepszy ale za to droszszy, w sumie możesz tylko zaoszczędzić na aku

zamiast dwa kupić jeden ,ale jest troche czasu do namysłu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Dla sprostowania GREGOREK to ty jestes autorem pytania więc jak to jest że nie rozumiesz o co pytałeś coś się zamotałes stary niejasny to ty jestes a jak wiesz lepiej to po co pytasz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Maniek mam pytanie do Ciebie o co biega z tym ładowaniem ładowałeś aku żelowy zwykłym prostownikiem czy na odwrót możesz naświetlic sprawę dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jest aku żelowy ładowałem zwykłym prostownikiem ,takim samochodowym ,

a ostatno na jednym z portali się dowiedziałem że to błąd ,i akumulator żelowy się niszczy i nienaładuje się do pełna .W mojm przypadku tak było ,nie mogłem go nigdy

naładować do pełna na ful ,sądziłem że jest za duży [pojemności].

Jak kupowałem aku , to gości nic nie wspominał o specjalnym prostowniku do aku żelowych ,choć pytałem go ,czym i jak ładować .Takie prostowniki troche inaczej działają ,jak odnajde ten tekst to napisze ,albo może ktoś się oriętuje to coś opisze ja nie jestem zoriętowany za bardzo w tych klockach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Do ładowania akumulatora żelowego używam zwykłego prostownika i woltomierza. Nie jest to jednak zwykły samochodowy prostownik, bo taki daje prąd do 6 A. Akumulator musisz ładować prądem o wartości 10 %, pojemności akumulatora, czyli w Twoim przypadku 12,5 A! Tak, więc prostownik musi mieć minimum 15 A!

I teraz ważna uwaga! Kiedy ładujesz zwykły akumulator, kwasowo/ołowiowy, spadek strzałki na amperomierzu prostownika to znak, że bateria jest naładowana.

Nie w przypadku żelowego. Tu sprawdzasz napięcie na ogniwach (podczas ładowania!!!). Ładujesz go dotąd, dopóki woltomierz nie pokaże Ci 16,5 – 16,8 V!!! Wtedy Dopiero jest naładowany FULL!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do ładowania akumulatora żelowego używam zwykłego prostownika

Nie jestem znawcą tematu ,ale czytałem że prostowniki do aku żelowych nie podnoszą temperatury akumulatorów w czasie ładowania ,co ma wpływ na długowieczności aku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie Maniek uwielbiam powolutku, przy trzcinkach, ze złocistym napojem w ręku włóczyć dorożką Shad Rapa Blue Gill :wink:

Chyba trzeba bedzie kupic taki silnik i przeprowadzic testy zuzycia energii. Tylko gdyby sie okazalo, ze ten maksymizer to wielka marketingowa lipa, to szkoda by bylo tej niemałej przeciez kasy....

Jest jeszcze jeden sposob: znalezc sklep, gdzie maja ten silnik na stanie. Poprosic o podlaczenie do aku i zmiezyc pobór pradu na niskich obrotach... mozna by potem łatwo obliczyć czas pływania...

Tylko ktory sprzedawca sie na to zgodzi :?

jans "skąd Ty mieszkasz"? moze dal bys sie namowic na pomiary?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jans ciesze sie bardzo z mozliwosci tych pomiarow. No a to, ze mieszkamy tak blisko, to prawie jak trafic 5 w totolotka :D

Miernika niestety tutaj nie mam, ale jest i na to sposob. Po prostu kupie jakis w Obi, zrobimy pomiary a potem oddam go pod byle pozorem.

Jesli dysponujesz czasem, to moglibysmy sie spotkac w najblizszy weekend (25,26 luty). U Ciebie, lub u mnie w mieszkaniu- bez znaczenia. Podrzuce na PW moj numer GG, bede czekal na odzew.

No i oczywiscie czteropak twojego ulubionego piwa dla Ciebie :D

Pozdrawiam

Cos mi z tą PW nie poszlo, wiec dodalem swoje GG do profilu.

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i oczywiscie czteropak twojego ulubionego piwa dla Ciebie

A ja się obawiałem że ten silnik będzie chodził na "sucho"hehehe.

Jak będe na targach to jakieś info o silnikach i aku,postaram się dowiedzieć .Oczywiście nowości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słów kilka o tym co z Jansem pomierzylismy i czego nam do pełni szczęscia zabrakło….

Celem naszego pomiaru, było okreslenie chwilowego poboru pradu przez silnik, wyrazonego w Amperach. Majac te wielkosc moglibysmy swiadomie wybrac wielkosc akumulatora aby np. moc plywac nieprzerwanie przez okreslony czas, lub okreslic ile poplywamy na akumulatorze, ktory juz mamy.

Pomiarow dokonaliśmy dwoma przyrządami: cyfrowym multimetrem, oraz wychyłowym amperomierzem hamerykanskiej firmy Samsel – dokladność pomiaru 0,5%. Ze wzgledu na malo sprzyjajace plywaniu warunki atmosferyczne (pokrywa lodowa grubosci ok 50cm) pomiar zostal dokonany na parkingu samochodowym, silniki chodzily „na sucho”.

Testom poddalismy dwa silniki: Maxxum 40T, oraz poprzedniczke Endury 30 o uciagu 28Lbs

Na pierwszy ogien poszedl Maxxum 40T.

Po wpieciu miernika w obwod elektryczny zaczynamy pomiar.

Silnik ustawiony na ok 25% mocy- pobor pradu ok 1A :shock: ,

50% mocy – ok 2A,

75% mocy - ok. 3A,

100% - ok 4A

Zaczynamy sie troche drapac w glowy :? . Przeciez producent podaje maksymalny pobor ok 42A, wiec skad te wyniki? Zaczynam podejrzewac, ze amperomierz kupiony na Wolumenie nas oklamuje.

Dokonujemy pomiaru cyfrowym multimetrem i.... potwerdza on otrzymane wartosci w pierwszym pomiarze :!:

Cos jest nie tak.

Mierzymy apetyt poprzedniczki Endury 30

Bieg 1. – pobor 2A

2. - 2A

3. – 2A

4. – 2A

5. – 2A

Takie same wyniki na obydwu miernikach.....

Pelne zaskoczenie i konsternacja.... O co chodzi?

:idea: Po chwili pojawia sie podejrzenie: ciagna malo pradu, bo nie pracuja pod obciazeniem

Ponawiamy proby.

Jans przy pomocy dostepnych przedmiotow improwizuje hamownie- stara sie przysparzac oporu krecacemu sie wirnikowi....

Maxxum 40T, ustawiony na 50% mocy, pobor bez „hamowania” ok 2A. Jans zaczyna dociskac jakis przedmiot do osi wirnika. Pobor wzrasta wraz z sila docisku- 3A..., 4A....., 5A...., 6A...., 7A....

Z obawy o uszkodzenie silnika postanawiamy nie kontynuowac pomiaru...

Teraz mniejszy silnik: bieg 1. – pobor ok 2A. Jans rozpoczyna hamowanie, ja obserwuje miernik: 3...,4.....,5....,6A......przerywamy.

Wnioski

1. Ze wzgledu na brak mozliwosci sprecyzowania jakim obciazeniom poddalismy silniki pomiar ma jedynie wartosc pogladowa.

2. Wielkosc poboru pradu w silniku z maxymizerem zmienia sie (tak jak obroty wirnika) plynnie.

3. Pobor pradu jest bezposrednio zdeterminowany oporami (siłami) jakie musi pokonywac silnik, aby wprawic lodke w ruch.

Do czynnikow ksztaltujacych te opory zaliczamy: calkowita mase łodzi, predkosc z jaka chcemy plynac, ksztalt dna lodzi, oraz to co za soba ciagniemy i jak to ciagniemy,.

Nie jestem pewien czy plyniecie pod wiatr i z wiatrem, oraz pod prad i z pradem rzeki bedzie mialo wplyw na zuzycie energii.

Oznacza to, ze niemozliwe jest jednoznaczne okreslenie zapotrzebowania na prad. Nalezy przyjac, ze wielkosc maksymalnego poboru wystepuje przy maksymalnym ciezarze łodzi, jaka moze napedzac silnik (dane producenta), oraz maksymalnej predkosci.

4. Na podstawie wniosku nr 3 mozna sie domyslac, ze w silnikach typu Endura pobor energii nie jest jednakowy na wszystkich biegach. Silnik bez obciazenie pobiera tylko 2A! Poniewaz plywanie z niska predkoscia wymaga pokonywania jednynie niewielkich oporow mozna sie spodziewac iz zuzyjemy na takie plywanie mniej energii niz na piatym biegu.

5. Dopiero pomiar dokonany na wodzie, z podaniem przyblizonej masy, oraz typu lodzi moglby byc miarodajny.

Sa to moje przemyslenia na podstawie pomiaru, ktory zostal przeprowadzony dzieki uprzejmosci Jans’a.

Jak zwykle, zapraszam do dyskusji

Pozdrawiam

Gregorek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gregorek ten Maxxum40T to model z maximizerem czy bez ?.Miałem ochote dogłębnie dowiedzieć się o silnikach el. i aku na targach ale niestety nie było gdzie bo co prawdy wystawiały się dwa sklepy z silnikami ale cobym się zapytał to prezętowany towar jest najlepszy ,najtrwalszy i wogle naj. Niestety z takimi sprzedawcami nawet nie warto rozmawiać ,co mnie zdiwiło nikt nie miało Min-koty. A były dwie inne firmy coś Motor-gujde jak nie przekręciłem ,ale szczeże to nie podobał mi się wygląd ,jakiś "badziewny".

Natomiast Rhino zdziwiło mnie dwojako ,cena chyba z kosmosu ,albo taka jakości,

natomiast wygląd owszem ,owszem ,ale to tyle co do pozytwów.Obsługa jakaś dziwna jak by cicho szeptali ,te klijęt z daleka o naszych silników.Więc nic sobie nie pomacałem nowości ani nic się nie dowiedziałem nowego o silnikach elektrycznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak Maniek.

Seria silnikow Maxxum jest wyposazona w maxymizer.

Tez probowalem sie dowiadywac o inne firmy, ale wyglada na to ze "Miła Kotka" wiedzie prym. Ja na targach w Wa-wce pytalem o dostepnosc czesci. Ci od Rhino by Zebco zaczeli wymieniac jakie czesci sa dostepne, a czy to oznacza ze wlasnie te elementy sie psuja to nie wiem. Co do Kotki to jest zapewniony pełny serwis. Dobre wrazenie zrobil na mnie silnik Yamahy, ale wystawca od razu zaznaczyl ze jest na podzespolach Kotki,ale jest drozszy. Sheakspire tez wygladaly calkiem, calkiem. Motor Guide jakos tak.... nie wzbudzil mojego entuzjazmu.

C. D. N.

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

C.D.

Wstęp

Silnik z magnesami trwałymi może pracować z zasilaniem przerywanym o odpowiedniej częstotliwości. Przerwy między impulsami oraz czas ich trwania mają wpływ na możliwość regulacji pobieranego prądu i obrotów, a przez to żywotność akumulatora.

Słów kilka o maksymizerze.

Ponieważ żaden sprzedawca, ani generalny importer nie zadał sobie trudu przybliżenia wędkarzom co to je ten maksymizer, na podstawie ogólno dostępnych informacji na stronie Miłej Kotki pozwoliłem sobie trochę „poprzekładać”. Poniższe wypociny zostały popełnione dla forum Haczyk.pl i tu jest ich miejsce, nigdzie indziej.

How Maximizer Works

• Since speed coils reduce the power going to the motor, the Maximizer was designed to, eliminate this inefficient speed control method by using rapid on/off switching. The Maximizer is simply a switch that turns the connection to the battery on and off 20,000 times per second.

• If “on” time is longer compared to “off”, the motor runs receive more power. If “off” time is longer, the motor gets less power. Since there is minimal power lost to accomplish this, the overall motor is very efficient.

Jak działa maksymizer

• W silnikach sterowanych biegami wielkość napięcia docierającego do silnika jest sterowana przez dołączanie/odłączanie kolejnych zwojów cewki oporowej. Maksymizer został skonstruowany, aby zastąpić ten nieefektywny sposób sterowania. Jest układem elektrycznym, który podaje napięcie w sposób przerywany. Ilość cykli wynosi 20 000 na sekundę.

• Jeśli impuls zasilający trwa dłużej niż przerwa między impulsami, to silnik dostaje więcej energii- pracuje na wysokich obrotach. Jeśli czas przerwy jest dłuższy to silnik pracuje wolniej- oszczędniej. Przy takim sterowaniu występują minimalne straty energii, jest to b. wydajny sposób sterowania.

Dodam jeszcze za to „dobrodziejstwo” trzeba w stanach zapłacić o 100$ więcej niż za Endurę (dot. Modeli Endura 40 i Maxxum 40T). W naszym pięknym kraju różnica w cenie wynosi 250$ :shock:

Nie znalazłby się elektronik, który skonstruowałby coś takiego i sprzedawał za ułamek tej kasy?

Będę pierwszym klientem.

Pozdroofki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam . Gregorek taki maksymizer jeśli się nie mylę jest w ofercie w sklepie który podałeś przy zakładaniu tego tematu.Cena 220 .-pln , sprawdz może się mylę.POZD.Janusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dysponuje pomiarami poboru prądu (silnik ENDURA 30) w czasie pływania łódką oraz szybkości (odczyt z GPS) Pomiary wykonane profesionalnie ze względu na mój zawód. Jeśli kogoś to interesuje jutro mogę to umieścić. Pozdrowienia NOWY

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam kolego Kika ,nie pytaj się czy się przyda tylko dawaj ,dobrze by było jak byś określił warunki pogodowe np,flauta albo zefirek.

Dziś sprawdzałem w sklepie Minkotke z maxmizerem taka 55Lbs właśnie stoj i czeka na mnie tylko ta CENA.2630pln.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jans myslalem ze jest to poprostu czesc zamienna do ich silnika. Dowiem sie czy to moze wspolpracowac z jankeskim ustrojstwem.

Kika wrzucaj nie pytaj. Ciekawe czy w swoich domyslach otarłem sie chociaż o pawde....

Podaj troche szzególów: sila wiatru, szacunkowa masa calkowita łodzi, etc.

Maniek jest w Wa-wie sklep co oferuje to ustrojstwo za 2405PLN. Z karta stalego klienta wyszloby ponizej 2300.

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.