Skocz do zawartości
przynęty na klenia     Dragon

Modernizacja W.W.W.


maniek

Rekomendowane odpowiedzi

O modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego mówi się od lat ,ale nie wielu wie co czeka nasza Wrocławska Odre ,plany są ambitne ,tylko czy realizacja tak ambitnego planu jest dla nas wykonalna ,cieszy mnie ogromnie że w planach są założenia budowy nowych przepławek dla ryb dwuśrodowiskowych .

Modernizacja WWW

Występowanie dużych powodzi na rzece Odrze i jej dopływach jest częstym zjawiskiem. W XIX wieku zanotowano cztery większe powodzie (w latach 1813, 1829, 1854 i 1880), natomiast w XX wieku udokumentowano dwanaście wielkich powodzi, z czego największą bez wątpienia była powódź z lipca 1997 roku. Skala powodzi z 1997 roku oraz wielkość strat przez nią spowodowanych ukazała Rządowi Rzeczpospolitej Polskiej potrzebę stworzenia wszechstronnej strategii modernizacji systemu ochrony przeciwpowodziowej dorzecza Odry. Taka strategia została opracowana w formie wstępnego studium wykonalności dla Programu dla Odry 2006. Po przeprowadzeniu szerokich konsultacji społecznych w okresie 1997-2001, strategia dla Odry została ujęta w Ustawie o ustanowieniu programu wieloletniego „Program dla Odry 2006”, która została uchwalona przez Sejm 6 lipca 2001 r. ( Dz.U. 01.98.1067 z dnia 12 września 2001 r.).

Realizacja tego Programu obejmuje:

· zbudowania systemu czynnego i biernego zabezpieczenia przeciwpowodziowego

· ochrony środowiska przyrodniczego i czystości wód

· prewencyjnego zagospodarowania przestrzennego oraz renaturyzacji ekosystemów

· zwiększenia lesistości

· utrzymania i rozwoju żeglugi śródlądowej

· energetycznego wykorzystania wód

Na podstawie tej strategii wykonano wiele prac przeciwpowodziowych zabezpieczających miasta i mniejsze miejscowości w dolinie Odry od Raciborza do Trestna. Wybudowano lub zmodernizowano wiele obwałowań, wybudowano zbiorniki Kozielno i Topola w dolinie Nysy Kłodzkiej oraz zwiększono rezerwy powodziowe na zbiornikach Otmuchów i Nysa.

W roku 2004 opracowany został dokument zatytułowany “Studium Wykonalności modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego (WWW)”. Studium to opracowane zostało dla RZGW we Wrocławiu przez JV firm Jacobs (Wielka Brytania), Jacobs Gibb (Polska), Hydroprojekt Warszawa i Hydroprojekt Wrocław.

Wrocławski Węzeł Wodny, jako obecnie użytkowane rozwiązanie techniczne, został zaprojektowany i zrealizowany po powodzi w 1903 r. WWW rozpoczyna się w 241,5 km Odry w rejonie Bliżanowic i kończy się przy ujściu Widawy w km 266,9. Wg pierwotnych założeń system został zaprojektowany na bezpieczne przeprowadzenie fali kulminacyjnej o przepływie do 2400 m3/s. Powódź 1997 roku zweryfikowała te założenia jako niewystarczające. Dodatkowo obecnie szacuje się, że WWW może przepuścić zaledwie maksymalnie 2 315 m3/s, gdy w czasie powodzi 1997 roku kulminacja przekroczyła znacznie wartość 3 000 m3/s.

Aglomeracja Wrocławia jest obszarem wymagającym ochrony przeciwpowodziowej o parametrach I klasy ważności. Dla tej klasy, zgodnie z przyjętymi za „Studium wykonalności zbiornika Racibórz Dolny na rzece Odrze Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego” przepływ miarodajny wynosi Qm = 1 850 m3/s (p=0,5%) a przepływ kontrolny Qk = 3 100 m3/s (p=0,1% z błędem oszacowania).

Zamierzenie inwestycyjne pod nazwą „Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego” jest jedną z części składowych planowanego systemu czynnego i biernego zabezpieczenia przeciwpowodziowego doliny Odry [objętego Projektem ochrony przeciwpowodziowej dorzecza Odry (POPDO)], który obejmuje dwa główne zadania: budowę suchego zbiornika przeciwpowodziowego (polderu) Racibórz Dolny oraz odbudowę i modernizację systemu zabezpieczeń przeciwpowodziowych Wrocławia.

Bezpośrednia realizacja przedmiotowego zamierzenia ma za zadanie poprawę zabezpieczenia przeciwpowodziowego terenów usytuowanych na obszarze miasta Wrocławia oraz miejscowości zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie.

Zamierzenie inwestycyjne - modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego obszarowo, położone jest w strefie administrowanej przez dwa podmioty odpowiedzialne za eksploatację i stan techniczny budowli i urządzeń służących ochronie przeciwpowodziowej Wrocławia, a są to:

- Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu (RZGW we Wrocławiu)

- Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu (DZMiUW we Wrocławiu)

Modernizacja WWW zgodnie z założeniami określonymi w studium wykonalności („Studium wykonalności zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz oraz modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego”, wykonane przez konsorcjum firm JE Jacobs, JE Jacobs GIBB, Hydroprojekt Warszawa i Hydroprojekt Wrocław w roku 2004) będzie obejmowała trzy typy przedsięwzięć:

a) poprawę stanu technicznego istniejących obwałowań Odry

B) zwiększenie przepustowości koryta Odry

c) budowę kanału ulgi Odra – Widawa

z czego w zakresie RZGW, tzn. w zakresie zwiększenia przepustowości koryta Odry znajdują się następujące zadania i obiekty:

Zadanie nr 1- modernizacja Kanału Powodziowego wraz z międzywalem na odcinku od dolnego stanowiska jazu Bartoszowice do ujścia do Starej Odry:

· zwiększenie przepustowości kanału Powodziowego –obiekt nr 25

· zwiększenie przepustowości mostu Chrobrego – obiekt nr 28

· zwiększenie przepustowości mostu Jagiellońskiego – obiekt nr 29

Zadanie nr 2 - udrożnienie koryta Odry od Opatowic do mostu Grunwaldzkiego:

· zwiększenie przepustowości odcinka rzeki Odry od Opatowic do mostu Grunwaldzkiego – obiekt nr 48

· zwiększenie przepustowości koryta rzeki Oławy od jazu Małgorzata do ujścia rzeki Oławy – obiekt nr 49

Zadanie nr 3 - udrożnienie koryta Starej Odry od węzła Szczytniki do jazu Psie Pole – obiekt nr 50:

· pogłębienie i ukształtowanie przekroju koryta rzeki Odry od zmodernizowanego jazu Szczytniki do połączenie z kanałem Powodziowym

· remont jazu Psie Pole

· zwiększenie przepustowości mostu Zwierzynieckiego w zakresie obniżenia oraz ubezpieczenia dna koryta rzeki wraz z zabezpieczeniem przyczółków mostu

· zwiększenie przepustowości mostu Szczytnickiego w zakresie obniżenia oraz ubezpieczenia dna koryta cieku wraz z zabezpieczeniem przyczółków i filarów mostu

Zadanie nr 4 – udrożnienie koryta Starej Odry od dolnego stanowiska jazu Psie Pole do mostów kolejowych Poznańskich:

· zwiększenie przepustowości koryta - obiekt nr 26

· zwiększenie przepustowości mostu drogowego Warszawskiego - obiekt nr 30

· zwiększenie przepustowości mostu kolejowego Warszawskiego - obiekt nr 31

· zwiększenie przepustowości mostu Trzebnickiego - obiekt nr 32

· rozbudowa jazu Różanka - obiekt nr 37

· zwiększenie przepustowości mostu Osobowickiego - obiekt nr 33

· zwiększenie przepustowości mostu kolejowego Poznańskiego - obiekt nr 34

Zadanie nr 5 - przystosowanie Kanału Miejskiego do przepuszczania wód powodziowych:

· modernizację bulwaru wzdłuż lewego brzegu kanału Miejskiego - obiekt nr 21

· umocnienie prawego brzegu kanału Miejskiego - obiekt nr 24

· modernizacja bramy przeciwpowodziowej - obiekt nr 35

· przystosowanie śluzy do przepuszczania wód powodziowych - obiekt nr 36

Zadanie nr 6 – przebudowa koryta rzeki Odry na odcinku od mostów kolejowych Poznańskich do ujścia rzeki Widawy:

· zwiększenie przepustowości koryta rzeki Odry - obiekt nr 27

Zadanie nr 7 - przystosowanie stopnia Rędzin do przepuszczania wód powodziowych:

· budowa przepławki dla ryb przy jazie Rędzin – obiekt nr 27

· budowa nowych głów głównych z zamknięciami dostosowanymi do przepuszczania wód powodziowych, remont przeprawy mostowej ponad górnymi głowami śluz oraz remont konstrukcji komór śluz – obiekt nr 39

Zadania nr 8 - udrożnienie górnego stanowiska stopnia Brzeg Dolny obiekt 27a:

· pogłębienia górnego stanowiska stopnia

· renowacji istniejącego ubezpieczenia lewego brzegu

Zadanie nr 9 - Modernizacja bulwarów Odry Śródmiejskiej:

· modernizację bulwarów na odcinku od mostu Grunwaldzkiego do mostów Tumskiego i Piaskowego – obiekt 22a

· modernizację bulwarów na odcinku od mostu Tumskiego i Piaskowego do mostu Uniwersyteckiego – obiekt 22b

· modernizację bulwarów na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do mostu Dmowskiego na Odrze Południowej i mostów Mieszczańskich na Odrze Północnej – obiekt 22c

· modernizację bulwarów na odcinku od mostów Mieszczańskich i Dmowskiego do ujścia Starej Odry – obiekt 22d

Zadanie nr 10 - Przebudowa jazu przy elektrowni Wrocław I:

- przebudowę istniejącego progu stałego jazu na ruchomy, umożliwiający przepuszczenie wód powodziowych oraz rozbudowę jazu o przepławkę dla ryb- obiekt nr 38.

Źródło RZGW Wrocław

W miarę posiadanych rzetelnych informacji będę uzupełniał temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przynęty na klenia   Dragon
MariuszA, Tak masz racje ,to nie nowa spraw ,można rzec stara ,utknęła w WIOŚ ,ale jak znajdę to zapodam.Nie mniej warto wiedzieć co konkretnie nas [wędkarzy] czeka.

Widzialem ze poglebiali juz odcinek od mostu pokoju dooszli do tej zatoczki dla gondoli i znikneli ,sadze ze kolejny sezon bedzie jeszcze gorszy niz mieniony ,bo przez porszuanie dna ryba bedzie szukac innych miejsc do osiedlenia sie. Zobaczymy ,fajnie ze sie za to biora ,milo by bylo lowic na nowych bulwarach na ostrowie tumskim a nie kamieniach porosnietych krzakami szpecacymi caly krajobraz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MariuszA, Ja mam cichą nadzieje że jak pogłębią Odre to pokażą sie stare główki ,ja jeszcze pamiętam gdzie jaka była ,ale dziś wszystko zamulone .Fak faktem jak się zaczną prace na rzece to o łowieniu można zapomnieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MariuszA, Ja mam cichą nadzieje że jak pogłębią Odre to pokażą sie stare główki ,ja jeszcze pamiętam gdzie jaka była ,ale dziś wszystko zamulone .Fak faktem jak się zaczną prace na rzece to o łowieniu można zapomnieć.

dokładnie przynajmniej na dwa lata ;) trzeba bedzie szukac miejsc gdzie indziej ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pilczyk, w obecnej chwili czekam na zgodne administratora haczyk pl ,opracowanie ma 54 strony w PDf ,nigdzie na sieci tego nie znajdziesz :wink: jeśli lubisz łowić na rzekach to poczekaj ,a podziękujesz . :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

maniek, wiem ze teraz swieta te wszystkie przygotowania choinki i inne karpie ale jak tam Twoje opracowanie bo ciekawi mnie sytuacja remontowo-budowlana na oderce... jak będziesz miał to czekam z niecierpliwością

p.s. czy obniżony stan na kanałach przy Jagielońskich związany jest z jakimiś pracami czy okresem zimowym???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.