Skocz do zawartości
tokarex pontony

Koło zębate - jego wielkość i wpływ na komfort łowienia


pablotor

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Zastanawia mnie jedna rzecz...

Mamy dwa identyczne kołowrotki... ten sam rozmiar itd. Różnica polega tylko na tym że jeden posiada większe koło zamachowe w przekładni (ta duża zębatka).

Idziemy z tymi kołowrotkami dajmy na to nad rzekę i testujemy używając powiedzmy woblera w lekkim nurcie.

W którym kołowrotku będziemy odczuwali większy opór podczas ściągania przynęty ? ...inaczej w którym będzie trzeba użyć większej siły ?

przynęty na klenia   Dragon
Napisano
koło zamachowe
ta duża zębatka

nazewnictwo pomijam litościwym milczeniem :wink:

inaczej w którym będzie trzeba użyć większej siły
w tym szybszym kręciołku t.zn. w tym który ma większe przełożenie* zwłaszcza gdy go dociążysz holem jakiegoś

większego rybska :lol: powinno się to uwidaczniać o wiele bardziej.

...teraz doczytaj sobie definicje przełożenia, lub jak Ci się nie chce to przynajmniej zamknij oczy przypomnij sobie jaki był stosunek wielkości kół zębatych w rowerze z przerzutkami gdy już po redukcji nieco wolniej się przemieszczałeś, ale za to lekko pedałowało się pod górkę :wink:

I nie przejmuj się poziomem abstrakcji na etapie rozmyślań ani faktem że w rowerze masz przekładnie łańcuchowa, a nie stożkową :cool:

*Pomijając oczywiście już takie drobne bzdety jak różnicę w obu kręciołkach np. dokładność spasowania przekładni , łożyskowanie , długość korbki, a nawet rodzaj smaru itd..

Rozwiązanie "zagadki"

[hide] Po odrzuceniu bardzo wielu innych bzdetów - nieco większej siły trzeba będzie użyć w tym który ma większe to ...."koło zamachowe" :wink: [/hide]

Napisano

Koło zamachowe , przekładnia stożkowa ? Coś mi tu nie pasuje panowie

Koło zamachowe :mrgreen: , a przekładnia stożkowa - może raczej ślimakowa ? mogę sie mylić ale raczej to slimak

Napisano

Zaczniemy od stworzenia świata i wyjaśnimy kilka kwestii :?: czy robimy sobie dalej jaja :mrgreen: no to po kolei

zębatka w kołowrotku ? :???: bezwiednie powtarzana bzdura - chodzi o błędne nazewnictwo koła zębatego , bo tak naprawdę zębatką możemy tylko nazwać listwę z naciętymi zębami (element płaski podłużny ) czyli coś takiego nie znajduje zastosowania w mechanizmie kołowrotków.

koło zamachowe czyli coś masywnego, bezwładnego akumuluję pewną cześć energii by kręcić się potem nie jako z rozpędu hmm..gdzie to można zobaczyć w naturze w miarę niezbudowane?, może ręczna/korbowa sieczkarnia dziadka, mechanizm zegarka ok... ale w kołowrotku no cóż w przekładni ciężko znaleźć, jedynym elementem który można pod to śmiało podciągnąć jest rotor.

Przekładnia stożkowa w kołowrotkach ? a i owszem stosowano coś takiego kiedyś choćby mitchell seri 30x i wszystko inne co na nich wzorowano polska Czapla itp

i myśląc o przełożeniach łatwiej sobie to w w ruchu wyobrazić niż coś nieco bardziej udziwnionego /współczesnego np. przekładnia hiperboidalna.

Napisano
zębatka w kołowrotku ? :???: bezwiednie powtarzana bzdura
Ojoj ,kolega tyle lat siedzi w sprzęcie a nie słyszał o nazewnictwie "potocznym" ,potocznie się mówi o zębatce w kołowrotku w rowerze ale wszyscy wiemy że chodzi o coś innego . :wink:
przekładnia hiperboidalna.
:?: Jakiś przykład .

A tak juz gwoli ciekawosci to shimano w najnowszych kołowrotkach stella wprowadziło zwiększone koło zębate .

Napisano
przekładnia hiperboidalna.
:?: Jakiś przykład .
rysunek z "trybikami "jaceena, środkowe okienko :mrgreen: bardziej precyzyjne określenie; przekładnia zębata hiperboidalna o zębach stożkowych czyt. hipoidalnych choć ten obrazek nie jest najszczęśliwszym przykładem bo w naturze wędkarz po rozkręceniu pierwszego lepszego kręciołka natknie się na koło talerzowe, współpracujące z walcowym zębnikiem, a nie stożkowym jak na środkowym rysunku.
Ojoj ,kolega tyle lat siedzi w sprzęcie a nie słyszał o nazewnictwie "potocznym"
słyszał :wink: ale stara się go nie powtarzać by nie robić jeszcze więcej zamieszania, ba nawet obcemu dziecku założy 'spadniony łańcuch na ową zębatkę w rowerku' gdy ono o to poprosi. :mrgreen:
shimano w najnowszych kołowrotkach stella wprowadziło zwiększone koło zębate .
A Daiwa smaruje i doszczelnia swoje topowe krecioły poprzez Mag Sealed :mrgreen:
Napisano
...shimano w najnowszych kołowrotkach stella wprowadziło zwiększone koło zębate .

Ma to jakiś wpływ na walory użytkowe ?

Napisano
Ma to jakiś wpływ na walory użytkowe ?
Osobiście nie sprawdzałem jeszcze ,na pewno jest zwiększona moc przekładni ,choć rozmiar koła zębatego zwiększyli nie znacznie bo raptem nie całe 2mm ,to przeprojektowali rozstaw osi względem siebie .Coś musiało się dziać z większymi modelami bo tylko w nich przeprowadzono zmiany ,a takie zmiany nie przeprowadza się z byle pierdoły.
Napisano

Jak widziałem Japońskie wydania np Twin Powera to w ogóle nie ma już modelu 3000... tylko C3000 i potem 4000 - też ciekawe czemu. No i te nowe jak widzę nawijają już więcej linki przy jednym obrocie...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.