Skocz do zawartości
Dragon

Konserwacja kołowrotka.


andrklim

Rekomendowane odpowiedzi

  • 9 months later...
przynęty na klenia   Dragon
  • Odpowiedzi 144
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Moim zdaniem oliwy lepiej nie używać, jest zbyt rzadka i może rozpuścic smar, który jeszcze jest w kołowrotku. Najlepeij po wymyciu pozostałości starego smaru użyć świeżego i chyba dobrze by było gdyby był grafitowy. Co do częstotliwości to różnie mówią. Niektórzy konserwują kręcioły raz do roku, właśnie teraz po zakończeniu sezonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

słowik, co do środków to nie ma złotego srodka a to nawet temu ze na dzień dzisiejszy parę firm wypuściło na rynek kołowrotki olejowe.

Poczytaj temat http://haczyk.pl/forum/viewtopic.php?t=2555 tam zobaczysz jaka to zabawa.

Ja oddaję raz w sezonie do przesmarowania do serwisu wszystkie kołowrotki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak często konserwować kołowrotek

To zależy od "przebiegu", jeśli nie jesteś "niedzielnym" wędkarzem, i bardzo często bywasz nad wodą dobrze by było przynajmniej raz w roku , po sezonie przeprowadzić kompleksowe smarowanie całego kręciołka.

Warto też kilka razy w sezonie czyścić i podlewać takie miejsce jak łożysko rolki.

Odstępstwem od tych reguł powinny być też wszelkiego rodzaju wypadki np. dłuższy pobyt kołowrotka w wodzie,poważniejsze zabrudzenia w następstwie których pojawiły się opory, szumy itd..

Po każdym takim wypadku i zauważalnych "zgrzytach" wypadało by kołowrotek wyczyścić i zakonserwować bez czekania na koniec sezonu.

jak ?

Najlepiej go rozebrać do "naga" tak jak opisał to shogun_zag wymyć ze starego smaru, rozpuszczalnikiem , denaturatem itp.. przesuszyć i dopiero nałożyć z umiarem świeży smar i olej.

Jakim środkiem ? Czy używać oliwy ? czy tylko smaru ? jakiej oliwy ? Jakiego smaru :?:

Najlepiej używać jednego i drugiego : oliwki (łożyska) i smaru (koła zębate, prowadnice itd..)

Smar i oliwkę najlepiej kupić jako komplet w jednym opakowaniu, dedykowany przez poważną firmę wędkarską (bywają w Naszych sklepach komplety firm Zebco lub Cormoran)

Używając kompletu masz pewność ,że środki smarne nie "gryzą" się wzajemnie (np. olej nie rozpuszcza smaru) oraz że ich cechy są optymalne dla kołowrotka: cechy takie jak lepkość, zakres temperatur pracy, tolerancja elementów innych niż metalowe (w kołowrotach bywają elementy z tworzyw sztucznych)

Nie polecam eksperymentów ze smarami do przegubów samochodowych itd, odradzam również tanie smary np Mikado za 2zł.

Nigdy też nie traktuj smarem elementów sprzęgła jednokierunkowego (łożyska ARB)

Jeśli nie czujesz się na siłach by samemu rozkręcić i złożyć kołowrotek lepiej oddać go do serwisu, tak jak proponuje to keri

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie wszystko zostało powiedziane. Od siebie chciałem tylko przestrzec przed stosowaniem się do rady bboobba. W żadnym wypadku nie używamy smaru grafitowego, smar ten nie nadaje się do smarowania łożysk i mechanizmów łożysk tocznych i mechanizmów precyzyjnych. Smar grafitowy = zniszczenie kręcioła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dotychczas parę razy zdarzyło mi się popełnić przestępstwo delikatnego przesmarowania kołowrotków smarem grafitowym i nadal działają i mają się dobrze przy spławikówkach. Ale do nowych nabytych w tym roku, pomny przestrogi spina, zastosuję materiały podane przez Unisesa :grin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu masz porządny i niedrogi smar do przekładni kołowrotków http://sklep.2clean.pl/index.php?products=product&prod_id=61

a tutaj do łożysk http://sklep.2clean.pl/index.php?products=product&prod_id=39

Nie kupuj przypadkiem żadnych jaxonów, albo co gorsze insel.

Smarowanie raz do roku (po zakończeniu sezonu) lub bezpośrednio po zamoczeniu (także długotrwałym narażeniu na deszcz), zabrudzeniu, albo gdy podczas eksploatacji usłyszysz pierwsze dźwieki inne niż zwykle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy te tańsze moga spowodowac jakies uszkodzenia w kołowrotku

Tych bardzo tanich za około 2-3 zł w ogóle nie należy brać pod uwage

Wyobraź sobie ,że spedziłeś prawie 2 godziny na rozkręcenie, wymycie, przesuszenie elementów, nałożenie świeżych środków smarnych i skręceniu całości, posiedziałeś troche na rybkach ze spławiczkiem we wiosennym słoneczku, w pewnym momencie podniosłeś kij do zacięcia i... coś zielonego pociekło Ci po palcach. :sad:

Tak po krótce wyglądała przygoda mojego kolegi, który upierał się ,że do kreciołka za 100 zł w zupełności wystarczy mu tubka smaru za 2 zł firmy Mikado.

Szkoda było pracy biednego "chłopka roztropka"

Dlatego myśle ,że warto kupić komplet sygnowany przez jakąś poważną firmę produkują

kołowrotki, nawet wtedy gdy wydaje Ci się ,że przepłacasz.

Lecz jeśli spojrzysz na pojemność pojemników z środkami smarnymi, oraz date przydatności to zrozumiesz, że wystarczy Ci to, by konserwować 4 kołowrotki przez 2- 3 sezony, a wtedy wychodzi śrenio 2 - 4 zł za jednorazowe kompleksowe smarowanie kręciołka.

Można też eksperymentować ze środkami przeznaczonymi do innych celów...

powiedzmy sobie otwarcie

Firma Zebco, Shimano, Penn czy też motor-life, prawie na pewno, sama nie produkuje środków smarnych, tylko zamawia w beczkach środek o odpowiednich parametrach a następnie konfenkcjonuje (bądz od razu zamawia w odpowiedniej wielkosci opakowaniach ) a następnie sygnuje swoim Opisem.

Jaki z tego wniosek ? można kupić smar przeznaczony np. do kosiarki :wink: o cechach

podobnych bądz czesciowo takich samych jakie są wymagane dla składowych mechanizmu kołowrotka, mozna kupić dużo taniej i w większym opakowaniu, następnie eksperymentować z dobraniem odpowiedniego oleju do kompletu

Najlepiej to zrobić poprzez zakup oleju i smaru stworzonych na tej samej bazie

np. Mos2.

Niektórzy stwierdzą ,że olej nie jest konieczny OK , tylko jadąc na smym smarze nie osiągną takiej wysokiej sprawności mechanizmu

Najbardziej rzadki smar i tak jest dużo gęstszy od oleju, którym zalewa się wewnętrzne bieżnie łożyska. W skrócie chodzi o to by nie posklejać "na gęsto" smarem kilku - kilkunastu łożysk bo stracimy "jedwabistą prace mechanizmu" , a kto z Nas nie lubi gdy rotor kołowrotka obraca się już pod samym ciężarem korbki. :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używałem aż się skończył i przerzuciłem się na Tn, jeżeli chodzi ci o zakres temperatur to używam go również w zimie, nie tężeje na mrozie,w każdym bądź razie nie w stopniu który utrudniałby łowienie. W zasadzie jeden i drugi dobrze się sprawdza. Ja korzystam z tego do którego mam swobodny dostęp w pracy :oops: .

Tutaj link do sklepu

http://www.agawa.pl/g07.asp?nrs=580&ln=

Google rządzi jest tych smarów w sieci na kopki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wydaje mi się najodpowiedniejszy zwłaszcza przy niskich tem. co żaden z przedmówców nie poruszył.

czyżby czyżyk ? :lol:

Wydaje mi się ,że poruszyłem to wczesniej..

oraz że ich cechy są optymalne dla kołowrotka: cechy takie jak lepkość, zakres temperatur pracy,....

Najlepiej kupić komplet polecany przez poważną firmę produkującą sprzęt wedk.

i nie zwracać uwagi na cechy, będą dobrane optymalnie.

Niestety komplety smarne są drogie, i mało dostępne, myślę ,że 60% ceny stanowi marża pośredników...i niektórzy z Nas muszą kombinować

a jak już kombinować to może nie od razu na najlepszym kręciołku. :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months later...

Witam.

Musiałbym rozebrać i przesmarować rolkę kabłąka, ale nie bardzo wiem jaki smar będzie do tego najlepszy. W necie w zasadzie nikt nie podaje konkretnych nazw smarów...jedynie w jednym artykule...MOTOR-LIFE...tyle, że autor operuje dodatkowo oznaczeniami tego smaru w postaci cyferek 7 i 3...kupiłem go ale żadnych oznaczeń tam nie ma.

Otworzyłem go sobie i widzę że nie ma on konsystencji typowo jak smar a bardziej taki oleisty jest i teraz nie wiem czy to będzie się nadawało ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



Dodaj link lub baner - >


Polecamy

TOKAREX - super oferta pontonów firm Honda, Bush, Fiord, Kolibri, YRT, CHINEE oraz silniki i akcesoria do nich
Dragon
https://www.iparts.pl/
Pomocnik wędkarza
przewodnicywedkarscy.pl
Blog Zwędkowani
TOKAREX - super oferta pontonów firm Honda, Bush, Fiord, Kolibri, YRT, CHINEE oraz silniki i akcesoria do nich

Pontony - TOKAREX - super oferta pontonów firm BUSH, Fiord, YRT i HONDA

Akumulatory żelowe i AGM; Zamów online! do łodzi, jachtów, silników, echosond itp.
www.akumulatory-zelowe.pl






Dodaj link lub baner - >


Partnerzy

Corona-fishing.pl - sklep wędkarski



Telefony, smartfony, tablety - jaki kupić, jaki wybrać?





  • Ostatnio przeglądający

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.