Kolejna szczypta wiedzy o kołowrotkach , a raczej o typowych uszkodzeniach. Jak wiadomo kołowrotki to mocne maszyny jednak nie są niezniszczalne wystarczy jeden błąd w obsłudze , użytkowaniu lub serwisie i kłopoty gotowe.
Pierwszą często spotykaną przyczyną uszkodzeń jest niewłaściwe smarowanie , wędkarze w celu poprawienia płynności pracy kołowrotka stosują olej który rozrzedza smar i faktycznie zmniejsza jego lepkość i gęstość jednak szybko spływa z części metalowych a pozostawiony film jest niewystarczający i kołowrotek zaczyna się mielić w środku.
Kolejna spotykana usterka to upadek kołowrotka i uderzenie szpulą / osią o twardy przedmiot . Tego typu upadek może spowodować wygięcie osi lub uszkodzenie wałka ślimakowego Wormshaft odpowiadającego za posuw szpuli.
O ile kołowrotek natychmiast trafi do serwisu usterkę można usunąć w przeciwnym razie wałek nadaje się do śmieci.
Wymiana tarcz hamulca z filcowych na Carbontex nie koniecznie wychodzi na zdrowie.
Siła hamulca może wzrosnąć nawet dwukrotnie , pozostałe podzespoły mogą nie być przystosowane do takich obciążeń.
Pękają mocowania osi , wyginają się prowadnice , cierpią rolki prowadzące żyłkę.
Kołowrotek został źle złożony i dodatkowo prawie nie posmarowany przez właściciela.
Piotr Wieczorek